Aziz Muhammed Hüküm Bey’in; Arkadaşım, Hemşerim Merhum Şevket Bulut’un Hikâyelerini İncelemesi Dolayısıyla

14 Ağu 2020 Cum 9:54
ArtıYazı BüyüklüğüEksi

Hasan ŞAHMARANOĞLU

 

İnsanların tanışması birtakım vesilelere bağlıdır. Ben başka bir şehre gittiğim vakit, o şehrin yerel gazetelerine uğrarım ve orada mutlaka edebiyatla ilgilenen birini bulurum. Bulduğum kişiyle de akraba gibi haşır neşir olurum. Şehrin edebiyatçılarını tanırım ve onlarla fikir alışverişinde bulunurum. Meğer benim gibi düşünen çok insan varmış.

Kilis’te üniversite açıldıktan sonra akademisyenler gelmeye başladı. Bu ilim adamları şehrin çehresini değiştirdiler. İşte bu ilim adamlarından biri de aziz Muhammed Hüküm Bey’dir. 10 yıldır Kilis’te görev yapıyor. Nasıl olduysa bir gün tanıştık. Bir kültür şehri olan Kilis’te şair, yazar yok mu diye düşünüyormuş. Onu çok sevdim; dürüst, aklı başında, tam aradığım bir insan. Fikirlerimiz birbirini tuttu ve hemen her konuda anlaştık. Baba evlat gibi olduk. Emekli olduğumdan beri Kilis’in dışındakilerle hemen hemen hiç ilgilenmiyorum. Kendisi Türk edebiyatından kişilerle içli dışlı olduğundan her şeyi ona sormaktayım. Onun çalışmalarını takip ediyorum. Üniversitede olan etkinliklere katılarak bazı arkadaşları onunla tanıştırıp zevkli bir edebiyat çevresi kurmaktayım.

Nasıl oldu bilmem, bir gün baktım ki benim yıllar önce yazdığım yazıları, şiirleri toplamış, şiirlerim hakkında akademisyenlerin değerlendirmelerini ve Ankara’da Millî Kütüphanede bulunan yazılarımı öğrencisi Gökhan Serdar Özaktaş’a toplatmış, “Kilis’te Bilge Bir Kalem Hasan Şahmaranoğlu” adında 187 sayfalık muazzam bir eser hazırlamış. Bu eseri Kilis Tarihi ve Kültürü Uygulama ve Araştırma Merkezi aracılığıyla yayımlamış. Sayın Muhammed Hüküm Bey’i yıllardan beri takip ederim. Kendisinin “Şair Sosyolog: Kemal Tahir” adlı araştırmasını okumuştum. Türk romanının temel taşlarından olan Kemal Tahir’i, kimsenin incelemeyeceği şekilde incelemiş, Türk edebiyatı tarihinde yerine oturtmuştur.

şevket bulut

Şimdi asıl konuya gelelim, Şevket Bulut Kilisli bir hikâyecidir. Onun hakkında çok araştırma yapılmış ama asıl yerine oturtulmamıştır. Muhammed Hüküm Bey, merhumun 8 hikâye kitabını okumuş, hikâyeler hakkında söylenenleri, yapılan araştırmaları incelemiş, “Yerliliğin Sınırlarında: Şevket Bulut Hikâyelerinde Yerlilik” adlı bir çalışma yapmıştır. 245 sayfalık bu eserde merhum Şevket Bulut’un arkadaşı olarak ben de dâhilim. Merhum hayattayken Maraş’ta bulunduğu için yazdığı hikâyeleri tetkik için Kilis’e, bana gönderirdi. Ben hikâyeleri okuyup tenkitlerimi yaptıktan sonra yayımlanması için kendisine gönderirdim. Bu hikâyeler hakkındaki mektuplarım ne yazık ki kendisi rahmete kavuştuktan sonra Kanatsız Kuşlar gibi saklanmış veya kaybolmuştur. Sayın Muhammed Hüküm Bey’in arzusu üzerine merhumun bendeki mektuplarını kendisine verdim. Bu mektuplardan ve diğer yayınlardan faydalanarak bu eseri meydana getirmiştir.

Ben, Anadolu coğrafyasının bugünkü taksimatını sevmedim. Eksik ve yanlış bulurum. Doğu ve Güneydoğu derken kimse Doğu Anadolu’daki Türkmen aşiretlerini aklına getirmiyor. Güneydoğu derken Fırat’ın batısına yerleşen Türkmen aşiretlerini, Güneydoğu’daki Kürt aşiretleriyle bir tutuyor. Bu taksimatı ben şöyle yaparım: Gaziantep-Kilis-Maraş-Antakya- Adana. İşte saydığım bu illeri Güney Anadolu bölgesi olarak adlandırırım. Halep civarına gelen bu Türkmen aşiretleri 9. asırdan beri buradalar. Daha sonra Alparslan’la gelen diğer Türkmen aşiretleri Anadolu’yu Türkleştirmişlerdir. Yavuz’la Şah İsmail’in kavgasında Güneydoğu Anadolu’yu terk edip İran’a giden Türkmenlerin yerine dağlı, çoban Kürtler inmiştir. Bu Kürtler yaşayış tarzları, giyinişleri ve yeme içme şekilleri bakımından giden Türkmenlere benzemezler. Sahaya inen sosyologlar İbn-i Haldun’un sosyolojisini örnek alarak medeni ve bedevi örneğini öne sürmüşler. Bu örneğe göre dağdan inen bu aşiretlerin medeni yani şehirli olmadıklarını, bedevi durumlarının değişmediğini görmüşlerdir. Hâlbuki Orta Asya’dan gelen Türkmen aşiretleri Ahmet Yesevi öncülüğünde İmam-ı Azam Muhammed Hanefi’nin öğretisini almışlardır. Hanefi mezhebini ve büyük ilim adamı Matüridi’nin yolunu kabul etmişlerdir. Dağdan inen çoban Kürtler her ne kadar Sünni olsalar da Orta Asya’dan gelmemişler ve Sünnilerin Maliki mezhebini kabul etmişlerdir. İşte aziz Muhammed Hüküm burada Şevket Bulut’un hikâyelerini aşiretler arası ayrılıklardan ayıklayamamış, Şevket Bulut hakkında diğer araştırmacılar da bu yanlışlığa düşmüşlerdir. Şevket Bulut hikâyelerini muhafazakâr, milliyetçi görüşlere dayandırmış, buna mukabil karşı görüştekiler bu görüşü göz önüne alarak Şevket’i hırpalamışlardır.

Şevket hikâyelerini Türkmen aşiretleri üzerine kurmuştur. Realist geçinenler yılların biriktirdiği kinlerini bu aşiretlere yüklemişlerdir. Batıdan gelen bu realizm akımını bizim Batıcılar aşiretleri hırpalamakta kullanmışlar, niye Rus köylüsü mujikler gibi ateist değiller, diye dillerine dolamışlardır. Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar gibi belli realistler belden aşağı vurarak olmadık işleri bu Türk köylüsüne yüklemişlerdir. Halide Edip’in Vurun Kahpeye romanı sonradan film olarak da çekilmiştir. Bu masum Türk köylüsünü, bu Türkmen aşiretlerini yerden yere vurmuşlar, Yılanların Öcü, Susuz Yaz gibi filmler yaptırarak bu masum ve müstakim yoldaki insanları kötülemişler, kinlerini dökmüşlerdir. Hele sonradan Yaşar Kemal, Orhan Kemal gibi Köy Enstitüleri döküntüleri çıktı. Milleti kendi parasıyla kendine sövdürdüler. Bunlar ticaretin yolunu bulmuşlardı. İşi edebiyat koçlarına havale ettiler. Kendileri boğazdaki yalılarda rakılarını yudumladılar. Hele bir Kemal Tahir çıktı ki bu millete nasıl kin beslemiş. Önce Mayk Hammer’in kitaplarını çevirdi. Bitince kendi yazdı. Paranın nereden geldiğini anlamış ki müstehcen romanlar yazdı. Yine doymamıştı ki Namusçular’ı yazarak millete kin kustu. Türkçülere öyle kinlenmişti ki isim vererek hücum etti. O zamanlar benim de aralarında bulunduğum bu insanlar Bulgaristan’da Türk casusu diye 15 yıl hapis yatmıştı. O zaman Hitler Almanya’sında geçen bir olayı Türkçeye adapte ederek Orta Anadolu’nun temiz insanlarına yamadı. Sanki kendisini mahkûm eden bu milletmiş gibi kin kustu. Şevket Bulut’un hikâyeleri bütün bunlara bir antitezdi, yereldi. Hikâyelerini antolojilere almadılar.

İçimde biriktirdiklerimi dışa vurmamı sağlayan aziz Muhammed Hüküm Bey’e takdirlerimi ve şükranlarımı sunarım. Merhum Şevket Bulut’un hikâyelerini inceleyip çağın ölçülerine göre değerlendirdiğinden dolayı kendisini tebrik eder, uzun ömürler dilerim.

 

 

Benzer Haberler

Metin MERCİMEK “COVİD-19′A KARŞI MÜCADELEDE ÜÇ ÖNEMLİ FAKTÖR TEMİZLİK, MASKE...

Yorum 
0

M. Yahya EFE   Sevgili okurlarım, Atatürk; tarihin şahit olduğu en büyük komutan ve devlet...

Yorum 
0

Kilis Tarihi Akcurun Çarşısından Sayfalar   Ahmet Rami Atan (Müştak-i Hürriyet)  ...

Yorum 
0


Yorumlar

İsim: E-posta: Yorumunuz:
*


SON EKLENEN HABERLER

Covid-19 Virüsüne Karşı Ruhumuzu Gü...

Metin MERCİMEK “COVİD-19′A KARŞI MÜCADELEDE ÜÇ ÖNEMLİ FAKTÖR...

Atatürk’ün Balıkesir Hutbesi

M. Yahya EFE   Sevgili okurlarım, Atatürk; tarihin şahit olduğu en büyük...

Ahmet Rami Atan (Müştak-i Hürriyet)...

Kilis Tarihi Akcurun Çarşısından Sayfalar   Ahmet Rami Atan (Müştak-i...

Bumerang Serisi-14

Vicdan & Merhamet ve Acımasızlık   Mahmut İhsan KANMAZ   “Bütün...

Ehl-i Beyt’in Tevbe Anlayışı

Uğur KEPEKÇİ   Kişinin işlediği hatalara günah, hatalardan dönüp...

İSTEM

Neden gönlün ahûzar? Efil efil esmekte bu sabah rüzgâr. Halden anlayanın...

AŞK OLSUN

Günler gelip geçiyor tükenip giden ömür Bu gönül sana hasret gel de adın...

BEN BİR “İĞDE”

…ve böyle geçiyor bütün günlerim, Dalımda, yeşilden eser kalmadı....

Piyasadaki durgunluk esnafa 2001 kr...

Kilis’te yaz mevsimi başından bu yana yaşanan alış-veriş durgunluğu giderek...

Kilis’te koronavirüsten ölenlerin s...

Kilis’te bugün itibariyle koronavirüs nedeniyle hayatını kaybeden kişi...

Silahla intihar eden şahıs hayatını...

Kilis’te silahla ağır yaralanan şahıs kaldırıldığı hastanede hayatını...

Üzüm pekmezi 15 TL’ye

Kilisli vatandaşların soğuk kış aylarında özellikle tahin ile birlikte...

7500 ton patlıcan üretimi yapıldı...

Kilis genelinde yaklaşık 1500 dekar alanda 7500 ton civarında patlıcan üretimi...

Suriyeliler birbirlerine girdi [ASA...

Kilis’te Suriye uyruklu iki grup arasında çıkan kavgada 6 kişi yaralandı....

Kaymakam, köy okullarını denetledi...

Kilis’in Musabeyli İlçe Kaymakamı Sertaç Kırçuval, eğitim-öğretime...

79. BOYUT / Ahmet BARUTÇU

İŞE BAK Türkiye’de bir kişi, 3 kişiye bakıyormuş. Devlet ise bir...

Yeteneklerimizi Değerlendirelim

Metin MERCİMEK “HER ALIŞKANLIK ELİMİZİ DAHA BECERİKLİ, AKLIMIZI İSE...

Türk Musikisine Sahip Çıkalım

M. Yahya EFE Sevgili okurlarım, milli kültürün taşınmasında, en önemli...