Hocamız Pof. Dr. Alâeddin Yavaşca’nın Şiir Sanatı
Metin MERCİMEK
“BESTEKÂRLIĞA SOYUNAN KİŞİ, ÖNCE MUSİKİYİ ÖĞRENMESİ, DAHA SONRA DA ONUN İKİZ KARDEŞİ OLAN EDEBİYATI YANİ ŞİİR SANATINI BİLMESİ GEREKİR.”
(Prof. Dr. Alâeddin YAVAŞCA)
Kıymetli Hocamızı hepimiz büyük bestekâr, hekimlikle ilgili bilim adamı, ressam ve usta bir yorumcu olarak tanırız. Oysa en güçlü duygularını ve düşüncelerini şiirlerine aktarmış ve çok sayıda hece vezni, aruz vezni şiirler ortaya koymuştur. Ayrıca bu şiirlerini kendisi bestelemiştir.
Hocamız şiirlerini öylesine içten ve anlamlı bir şekilde işlemiş ki, aşkı tanımlarken gönül kafesini aydınlatan ve ona ışık veren cevherin sadece canan olduğunu ve de içindeki ilham kaynağının onda odaklandığını ortaya koymuştur.
Şimdi Hocamız tarafından bestelenmiş olan bir kaç şiirini tek tek görelim:
21 Nisan 1951 yılında ilk çığır açan şiiri “ÜMİTSİZ BİR AŞKA DÜŞTÜM AĞLARIM BEN HALİME” Hicaz makamında besteler ve bu eserle büyük bir ün yapar.
İçinde hiç durmaksızın köpüren duygularını bu kez aruz vezni kalıbında ele alarak “DOĞDUN YİNE SEN GÖNLÜME BİR NUR GİBİ ŞİMDİ / ÇEHREN GÜZELİM BİL Kİ BENİM AŞK MELEĞİMDİ” segâh şarkısını ortaya koyar.
Hocamız yaşam felsefesini aşk ve zevk üzerine kurarak, yaşamın bununla yüceldiğini savunur. Özellikle yaşamın sırrının sevmek olduğunu “DERDİ BAŞTAN ATALIM YAŞAMAYA BAKALIM / AŞKA VE ZEVKE DALIP KEDERİ UNUTALIM” şiiriyle dile getirir ve bunu mahur makamda besteler.
Gizemli ve anlamlı bir duyguyu içeren aşk iksirinden yola çıkan Hocamız, aruz vezni kalıbında “SUNDUN BANA AŞK İKSİRİNİ GÖZBEBEĞİNDEN / UÇTUN O İLAHİ ADADA SANKİ TENİNDEN” şiirini Rast makamında besteler ve bir ayrıcalık yaratır.
Bu kez Hocamız, özlemini dile getirerek eşi Ayten Yavaşca için “SENDEN UZAK GÜNLERİM ZİNDAN OLUYOR / HASRETİN, ELEMİN KALBİME DOLUYOR” şiiri yazar ve bunu 17.11.1963 yılında Rast makamında besteler. Böylece zamanın en sevilen şarkısı olur.
Diğer taraftan Kilis’e olan bağlılığını, sevgisini, unutamadığı özelliklerini “KİLİS’İMİN BAĞLARI / KEKİK KOKAR DAĞLARI / KÜLTÜRÜ, AYDINLARI / AYDINLATIR ÇAĞLARI” şiirini Mahur makamında besteleyerek Kilis’e olan tutkunluğunu ortaya koyar.
Yıllarca İstanbul’a gönül verenler Boğaziçi’nin güzelliğini ele almışlarsa da, hem şiir ve hem de beste bazında hiç bir kimse beste yapmamıştır. Ancak Hocamız 1957 yılında Boğaziçi’nin muhteşem güzelliğini “BOĞAZİÇİ ŞEN GÖNÜLLER YATAĞI / HER BUCAĞI ÂŞIKLARIN OTAĞI” şiirini yazar ve bunu hicaz zirgüle makamında besteler.
Hocamızın eşi Ayten Yavaşca’nın yazmış olduğu “GÖNLÜMÜ ALDIN GÜZEL / KALBİMİ ÇALDIN GÜZEL” güzel şiirini de, Hicaz makamında besteler ve eşi Ayten Yavaşca’ya olan derin ilgisini ortaya koyar.
İşte Hocamızın birbirinden güzel ve anlamlı şiirlerinin ve bestelerinin bir bölümünü sizlere duyurmaya çalıştım. Hocama sağlık ve esenlikler dilerken, onun bitmez tükenmez şiir ve bestelerinin bir başka güzelliğinde yeniden buluşmak dileğiyle…
Hoşça kalın.