Dolar 18,5801
Euro 18,3809
Altın 1.024,45
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kilis 30°C
Açık
Kilis
30°C
Açık
Per 28°C
Cum 25°C
Cts 24°C
Paz 27°C

Moda ve Şıklık

Moda ve Şıklık
A+
A-
12.08.2022
35
ABONE OL

Nesrin DİKBAŞ

İnsanlar kıyafetiyle karşılanır, ilmiyle ağırlanır, ahlâkıyla uğurlanır.” MEVLÂNA

Gündelik sosyal ilişkilerimizde kullandığımız birçok iletişim tarzından biri de modadır… Saç stili ve renginden, ayakkabı topuğuna kadar dış görünüşümüz ilgili her şey başkalarına hakkımızda bir mesaj verir.

Moda; gündelik hayatın dilinde, güncel olana, yeni olana ve çoğunluk tarafından kabul edilene göndermede bulunan kavramdır. Zenginlikle ve üst sınıf aidiyetliğiyle ilgili bir çağrışımı da vardır. Bireylerin toplum içerisinde hem bireyselliklerini sergilemek için hem de belirli toplum gruplara yönelik aidiyetlerini, özdeşliklerini ortaya koymalarının sembolik bir aracı olarak iş görmektedir. Dolayısıyla moda, bireysel ve toplumsal gruplar arasındaki yalnızca tarz farklılığına dayalı bir ayrışma değil, birey ya da gruplar arasındaki ekonomik bir hiyerarşinin de göstergesidir. Hiyerarşi içerisindeki üstünlük gösterisine moda, aracılık etmektedir de…

Hangi kıyafetlerin giyildiği, giyilmek için seçilen parçaların nasıl bir araya getirildiği, marka seçimi vb. moda alanı içindeki pratiklerin hepsi, sınıfsal göstergelerdir.
Farklı olma isteği, süslenme özentisi, şıklık, değişiklik gereksinimiyle toplum yaşamına giren geçici yenilik olarak algılanan “moda” özellikle giyim kuşam, ayak giyimi, aksesuar, makyaj, piercing ya da mobilyada popüler stil ya da uygulama için de kullanılır. Ve saygı gereksinimi, arkadaşlık, aşk, güvenlik ve fiziksel ihtiyaçlardan doğduğunu düşündürebilir.

Tüketim toplumunun hazcı yapısındaki temel nesnesi “beden”dir. Bu yüzden kültür endüstrisi bedeni merkezi bir konuma alır: Sağlık-estetik-güzellik vurgusuyla… Selüloit kremleri, spor merkezleri, tatil seçimleri, boş zaman aktiviteleri, yiyecek, içecek, yaşam tarzı vs. vs.

Tüketim kültürü içinde beden, hem ticari ilginin odağı olmuş hem de farklı, özgün ve bireysel bir kimlik inşa etmenin temel aracı halini almıştır. Her gün sağlık-estetik- güzellik vurgulu oyuncuları kullanarak dizilerle görsel şölen sunan televizyon; dergi, gazete, İnternet ve sosyal medya mecralarında yer verilen güzellik, yaşlanmanın ertelenmesi, formda kalmanın yolları, teknoloji ve tıp alanındaki gelişmelere bağlı olarak, mikro cerrahi ve estetik alanındaki gelişmelerin sonucu olarak bedene yönelik estetik… Beden, tüketilenlerin görünür sahnesidir.

Bireylerin günlük yaşamlarının önemli bir kısmını internette geçirdikleri gözlemlenmiştir. Gençlerin kitle iletişim araçlarına diğer yaş gruplarından daha fazla ilgisi olduğundan modadan etkilenme oranı daha yüksektir. Marka tercihi en fazla gençler ve eğitim düzeyi yüksek tüketici kitlelerinde etkisini göstermektedir. Gençler, kimlik ve kişilik gelişimi sırasında kabul edilebilme arzularının hayat akışlarını daha derinden etkilemesinden, dışlanma korkusu ve yaptırımlarından dolayı özellikle giyim ürünlerindeki tüketimde markaya daha fazla önem vermektedirler. Gençler, sınıfsal baskı ile moda ve gündemdeki yeniliklere daha açık olmaya zorlanmaktadır… Özellikle üniversiteler bu genç nüfusun tercihlerine ülke genelinde fikir verecek nitelikte bir örneklem oluşturmaktadır.

Her ne kadar moda, kıyafet ve onlar üzerinden oluşturulan tarzlar bağlamında ele alınacak olsa da moda, resim, heykel, müzik, drama, mimarlık, dans ve ev dekorasyonu gibi alanları da kapsamaktadır.

Modakıyafet ve görünüşle ilgili olduğu gibi, düşünce sistemleriyle ve bilimle de yakından ilgilidir. Yani; bir dönemde hâkim ve yaygın olan bir düşünce sistemi, siyasi yaklaşım ve bakış açısı baskın ve “moda” olabilmektedir ve bu durum, modanın toplumsalla olan yakın ilişkisini ve bağını ortaya koymaktadır. Modanın, ekonomi, toplumsal cinsiyet, gençlik alt-kültürleri, müzik, ırk, etnik kimlik, siyasi görüş gibi pek çok alanla ilişkisi vardır. Liderlerin tarzları da modadır aslında…
Moda, endüstriyel bir biçimde yönlendirilen bir olgu olmanın ötesinde, bireylerin kullandıkları eşyayla kurdukları ilişki ve onun üzerinden inşa ettikleri sembolik anlamları da içeren büyük bir anlatım repertuvarına sahiptir. Örneğin, her ikisinin kullanıcısı da farklı bir giyim eşyası üzerinden, farklı anlamsal kodları harekete geçirir.

Moda; görünüş ile sınıfsal konumların dışa vurulmasının, benzer sınıfsal konumlar için birleştirici, ancak aynı zamanda farklı konumlar arasındaki ayrımların da tesis edilmesine aracısı konumundadır.

Moda, iletişimdir. Yaşam tarzımızla, tercihlerimizle, görüntümüzle başka insanlarla olan sözsüz iletişimdir. Tavırlara, davranışlara ve profesyonel bir iş koluna işaret etse de, moda denince ilk akla gelen kıyafet ve saç stilidir yine de…

Şıklık, üzerinizdeki kıyafetten çok, bir kişilik meselesidir.” der Jean Paul Gaultier.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.