Dolar 8,4783
Euro 10,0536
Altın 493,60
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kilis 41°C
Sıcak
Kilis
41°C
Sıcak
Per 41°C
Cum 39°C
Cts 38°C
Paz 36°C

Muhteşem Kilis Türküsü “Zeytin Yaprağı Yeşil”

Muhteşem Kilis Türküsü “Zeytin Yaprağı Yeşil”
REKLAM ALANI
A+
A-
14.07.2020
90
ABONE OL

Metin MERCİMEK

SANDIK SANDIK ÜSTÜNE
BASMAM SANDIK ÜSTÜNE
KIRK YIL KOCASIZ KALSAM
VARMAM KUMA ÜSTÜNE.”

Yukarıdaki dörtlük, Kilis’in simgesi haline gelen “Zeytin Yaprağı Yeşil //// Altında Kahve Pişir” türküsünün son kıtasıdır. Bu türkü Nevin Akol tarafından derlenmiş olup, TRT. Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği repertuarının 2618 nolu sırasında kayda alınmıştır.
Söz konusu dörtlüğü dikkatlice incelediğimiz zaman, ilk iki mısrada, üst üste gelen iki sandığın üzerine ayakla basılmasının imkânsız olduğu vurgulanmış. Başka bir değişle, üst üste konulan aynı eşyanın, tekrar üzerine başka bir eşya konulmasının sakıncalı olduğu belirtilmiş. Dörtlüğün son iki mısrasında ise Kilis kadınının üstün bir zekâ düşüncesi ortaya konulmuştur. Kırk yıl yalnız yaşamayı göze alan ve tek başına hayatını sürdürmek isteyen kadın, hiç bir zaman kuma üzerine evlenmeyi kabul etmemiş, sadece cesur bir düşünceyle alkışlanmayı hak etmiştir.
Geleneksel Türk kültürünün en güzel değerlerinden biri olan türkülerimiz, Orta Asya’dan Anadolu’ya yapılan göçler esnasında kopuzla başlamış, saz ve bağlama ile devam etmiştir. Türkülerimizin gerek sözleri, gerek nağmeleri halkımızın yüreğinden kopup gelen öz kültürümüzün önemli unsurudur. Aynı zamanda türkülerimiz, bizlerin özlemini, sevincini, hasretini, acısını ve öfkesini dile getiren bir düşünceyle hayat bulmuş bir sanat dalıdır. Türküler, sadece bireysel olmayıp, toplumsal, sosyal ve ekonomik şartların, kuşaktan kuşağa aktarılmasında da bir anlam taşımaktadır.
Çok eski bir tarih ve zengin kültüre sahip olan Kilis, musikisi hakkında öylesine çok bilgilere sahip ki, hem renkli, hem canlı, hem hareketli, hem coşkulu hem de esprili türküleri açıkça  görmekteyiz. Ayrıca Kilis türkülerini şiirsel, ezgisel ve de ritimsel yönden Anadolu türkülerinin en önemli örneğini taşımakta. Kilis türküleri hakkında anlamlı yorumlar yapan Muzaffer Sarısözen ve Nida Tüfekçi hocalar, bakınız neler söylemişler: “Kilis türküleri ilk derlenen türkülerden oldukları için, Türk Halk Müziği’nin köklü ve sağlam türkülerindendir. Kilis’in içinden derlenen türkülerin çoğu renkli, hareketli ve neşeli, esprili türkülerdir. Bundan dolayı insana neşe ve mutluluk verir. Aynı zamanda Kilis Türküleri bizim ana türkülerimizdir. Kilis türküleri Anadolu türkülerinin özeti gibidir.”
İstanbul Kilis Vakfı Başkanı Yaşar Aktürk olmak üzere Yönetim Kurulu Heyeti olarak, gerek Muzaffer Sarısözen, gerek Nida Tüfekçi’nin görüşlerine katılıyor ve “SANDIK SANDIK ÜSTÜNE /// BASMAM SANDIK ÜSTİNE /// KIRK YIL KOCASIZ KALSAM /// VARMAM KOCA ÜSTÜNE” Kilis türküsü dörtlüğünün, çok anlam taşıması nedeniyle Kilis’imizin bir atasözü olarak kayıtlara geçmesini düşünüyoruz.
Hoşça kalın.

REKLAM ALANI
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.