Dolar 32,1928
Euro 34,8443
Altın 2.460,13
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kilis 31°C
Az Bulutlu
Kilis
31°C
Az Bulutlu
Per 23°C
Cum 24°C
Cts 26°C
Paz 28°C

Notasız Bestekâr: Şair Yahya Kemal Beyatlı

Notasız Bestekâr: Şair Yahya Kemal Beyatlı
A+
A-
31.05.2023
245
ABONE OL

Metin MERCİMEK

“HERHANGİ BİR SANATIN VE YAPITIN ASIL İLMİNİ UYGULAMA YAPMADAN BAŞARI SAĞLAYAN USTALAR VARDIR. TIPKI YAHYA KEMAL BEYATLI GİBİ…” (Prof. Dr. Alâeddin YAVAŞCA)

Üsküdar Musiki Cemiyeti Başkanı merhum hocam Emin Ongan, büyük şairimiz Yahya Kemal Beyatlı için şunları söylerdi: “Yahya Kemal, doğuştan yaratıcılık yönü olan bir şairdir. Benimsemiş olduğu bir sanatı kendi düşünceleri ve yöntemi çerçevesinde ortaya çıkarmış ve Türk Müziği’ne ise kendini tamamen adamıştır. Hiç bir bestesi olmadığı halde, şiirlerini dikkatlice incelediğimiz zaman, onun “notasız bir bestekâr” olduğunu hemen görürüz” diye yorumlamıştır.

Şairler, tarih boyunca aşkı, sevgiyi, mutluluğu ve doğa gibi güzellikleri şiirlerinde özellikle dile getirmişlerdir. Ancak musiki sevgisini şiirlerine aktarmak suretiyle, o düşünceyi ifade eden şairlere pek az rastlanmaktadır.

İşte bu düşüncenin temsilcilerinden biri olan Yahya Kemal Beyatlı, içinde var olan musiki eğilimini kendi mısralarında göstermeye çalışmıştır. Şiirlerinin birçoğunda, musiki ahenginin belirtileri, musiki sözcüklerinin dizilişi ve birbirine uyum sağlaması, onun musikiye karşı çok derin bir tutkusunu göstermiştir. Bilhassa Aruz Vezni’ni çok iyi kullanmış ve şiirlerini bir musiki edasıyla ele almıştır. Ayrıca ‘şiirdeki musiki’ anlayışını ustaca ortaya koymak suretiyle notalara değinmeden musiki geleneğini dizeleriyle sürdürmüştür.

Bilindiği üzere, Yahya Kemal Beyatlı’nın bir hayli şiirleri, büyük bestekârlar tarafından notalara alınmış ve ölümsüz eserler listesine girmiştir. Şimdi onun şiirdeki musiki anlayışı doğrultusunda şiirlerini ele alan bestecilerimize bir göz atalım.

Büyük bestecilerimizden Osman Nihat Akın, Yahya Kemal Beyatlı’nın “Körfezdeki dalgın suya bir bak” şiirini Nihavend makamında bestelemiş ve onu keşfedenlerden biri olmuştur. Selahattin Pınar, onun “Kalbim yine üzgün seni andım da derinden” şiirini, Bayatı makamında besteleyerek, gönül kafesinin dopdolu olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca Kamuran Yalkın, ‘Bizim Musikimiz’ adlı şiirini Hüzzam makamında bestelemiş ve musikiye ne denli önem verdiğini vurgulamıştır. Aşkı, sevgiyi Yahya Kemal Beyatlı’da gören Muzaffer İlkar, “Dün kahkahalar yükseliyorken evinizden” şiirini Nihavend makamında bestelemiştir. Yine onun bir çok şiirlerinde derin bir musiki aşkının yattığı, Prof. DR. Alaeddin Yavaşca’nın da gözünden kaçmamış. Bu vesileyle hocamız Yavaşca, onun şiirdeki musiki tutkusunu “İstinye Körfez’inde Bu akşam Garipliği” şiirini Segâh makamındaki eseriyle göstermiştir.

Ayrıca yakın tarihimizde, Yahya Kemal’in musiki düşüncesini en iyi anlayan ve şiirlerini en çok besteleyen Üstad, Münir Nurettin Selçuk olmuştur. Münir Nurettin önce, “Endülüs’te Raks” şiirini Nihavend makamında bestelemiş. İstanbul aşığı diye tanınan Yahya Kemal Beyatlı’nın “Sana Dün Bir Tepeden Baktım Aziz İstanbul” şiiri, üstadı çok etkilemiş ve onu Hicaz makamında bestelemiştir. Yine hassas ve duygusal olduğunu “Rintlerin Ölümü” şiirinde gören Münir Nurettin, bu şiirindeki duyguyu bestesiyle ifade etmeye çalışmıştır. Şimdi gelelim Yahya Kemal’in zirveye taşıyan ve onun “Notasız bestekâr” olduğunu ispat eden “Dönülmez Akşamın Ufkundayız, Vakit Çok Geç” ölümsüz güftesine. Bu eşsiz şiirini ele alan Üstad Selçuk, onun şiirdeki musiki anlayışını çok iyi sezinlemiş ve Segâh makamında doyulmaz bir eser meydana getirmiştir.

Musiki aşkını mısralara aktaran ve musikişinaslara büyük ilham veren notasız bestekâr Yahya Kemal Beyatlı’yı rahmetle anıyor ve ünlü şairlerin bir başka güzelliğinde yeniden buluşalım diyorum.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.