Dolar 32,2829
Euro 34,9230
Altın 2.416,54
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kilis 28°C
Açık
Kilis
28°C
Açık
Per 27°C
Cum 31°C
Cts 34°C
Paz 36°C

Ramazan Düşünceleri: “Ahlak Kavramı”

Ramazan Düşünceleri: “Ahlak Kavramı”
A+
A-
20.06.2016
369
ABONE OL

Metin MERCİMEK

“YILLARCA YALAN YALNIZ SÜREGELEN DİNİ VE AHLAKİ BİLGİLERİN, DOĞRU OLANININ BİLİNMESİ HUSUSUNDA ARINDIRMA YÖNTEMİ GEREKLİDİR.”
(Mehmet Vakıf TAZEBAY “ŞEYH EFENDİ”)
Ramazan ayının ilk haftasını geride bırakırken, oruçluk süresince yapılması gereken ödevlerin başında ‘Ahlaki değerler’ gelmektedir. Bu değerlerin detaylarına geçmeden önce, ahlak duygusunun ne olduğunu bilmemizde fayda vardır.
Yüce bir Yaratıcı fikri, bizleri her zaman Yaradan’a sunmak zorunda olduğumuz tapma arayışına götürür. Bu önemli konu hakkında, bizi belli bir noktaya götüren etken, ‘Ahlak Öğretisi’dir. Temelde sadece akla ilişkin olan ve dolayısıyla tüm insanlarda ortak olduğu varsayılan, hem de kendi benzerlerimize karşı yükümlü olduğumuz ödevlerdir. Bu ödevlerin bilgisine AHLAK denir. Ayrıca ahlak, doğru yolu seçmek için bize yol gösteren önemli bir etkendir.
Yaşam sürecimizde, tüm yapıp etmelerimizde ahlak, kurallarla beslenen başlı başına bir bilgi kümesidir. Bu kurallar yaşamımıza bir düzen getirmekte ve doğru yolu bulmamıza yardımcı olmaktadır. Özellikle Ramazan günlerinde, daha dikkatli ve daha sistemli bir şekilde devam ettirmemizi sağlamaktadır.
Ayrıca, ahlak kurallarını zedelemeden, çiğnemeden devam ettirilme olayı, hem bireye, hem de topluma her zaman yarar sağlamıştır. Eğer kurallar çiğnenirse, ahlak düzeyindeki adı ‘Ahlaksızlık’, inanış düzeyindeki adı ise ‘Tanrıya İsyan’ olarak yorumlanmıştır.
Tanrı-ahlak ilişkilerinde, inanç etkeninin de ahlak hayatına kazandırdığı bir çok boyutlar vardır. Tanrının varlığına inanan bir insanın dini ve ahlakı tecrübeleri, ayrı ayrı değil iç içedir. Gerçek anlamda dindar olan bir kimsenin, ahlak kurallarını hiçe sayması mümkün değildir. Ancak, bu dindar olmayanın ahlaklı olmayacağı anlamına gelmez.
Ahlakla ilgili olarak ahlak kavramının geçmişine bir göz attığımız zaman, ahlak konusunu en geniş ayrıntılarıyla ele alan düşünür Kant olduğunu görürüz. Ahlakı hayatın verilerinden hareket ederek Tanrı’nın varlığına gitme düşüncesine bir kanıt şerefi, Felsefe Tarihi’nde sadece bu Büyük Düşünür Kant’a aittir.
Ahlak konusunda Kilis’in düşünür ve mutasavvıfları da hiç boş durmamış ve bu konuda araştırma yapmışlardır. Kilis’in çok sevdiği insan Mutasavvıf Mehmet Vakıf Tazebay (Şeyh Efendi), görülmemiş bir ahlaki yöntemle tüm Kilis halkını Tekke’de toplamış ve onları dini vecizeler hususunda aydınlatma cihetine gitmiştir. Elde etmiş olduğu ahlaki başarılarıyla, Kilis ve çevre illerinin sevgisini kazanan Şeyh Efendi, “HÜSN-Ü AHLAK” ilkesini ortaya koyarak büyük bir ilerleme kaydetmiştir. Özellikle, yıllarca yalan yanlış süregelen dini ve ahlaki bilgilerin, doğru olanının bilinmesi hususunda “ARINDIRMA” yöntemini gerçekleştirerek halkın ahlak konusunda aydınlanmasını sağlamıştır.
İşte, bizlere doğru yolu, yani ahlaki yolu hatırlatan mübarek Ramazan ayını bir kez daha kutluyor ve Ramazan Düşüncesi’nin bir başka güzelliğinde yeniden buluşmak dileğiyle…

Hoşça kalın.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.