Dolar 9,2082
Euro 10,7898
Altın 527,75
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kilis 29°C
Az Bulutlu
Kilis
29°C
Az Bulutlu
Cum 26°C
Cts 27°C
Paz 26°C
Pts 26°C

Ulu Önder Atatürk’ün Müzik Sevgisi

Ulu Önder Atatürk’ün Müzik Sevgisi
A+
A-
23.09.2021
37
ABONE OL

Metin MERCİMEK


“NİHANSIN DİDEDEN EY MEST-I NAZIM
BANA SENSİZ CİHANDA CAN NE LAZIM
BENİM SENSİN FELEKTE ÇARE SAZIM
BANA SENSİZ CİHANDA CAN NE LAZIM.”
Söz: ?
Beste: Hacı Faik Bey

Ulu Önder Atatürk, vatan ve millet sevgisinin üstünlüğü ile tanınan, bu sevgisi sayesinde tarihi başarılara imza atan bir liderdir. Tarihi  başarılarının yanı sıra, her türlü sosyal etkinliklere de önem vermiş bilim, sanat, eğitim dallarının daha da gelişmesine destek sağlamıştır. Özellikle Türk Sanat Musikisi üzerinde araştırmalar yaparak, gerek bestekârları, gerekse şair ve sanatçıları el üstünde tutmuştur.
Mustafa Kemal Atatürk’ün Türk Sanat Musikisi’nde sevdiği ve dinlemeye doyamadığı birçok şarkılar vardır. Bu şarkılar icra edilirken, sadece dinlemekle kalmamış, okunan eserin bestekârı, şairi ve saz sanatçıları üzerinde yorum yaparak onlardan bilgi toplamıştır. Ayrıca makamlar üzerinde de araştırma yapmış ve önem arz eden musiki meclislerinde, eserlerin hangi makamda okunması hususunda öneriler getirmiştir. Bu konuda gerek bestekârları, gerek şair ve sanatçıları dinlemek suretiyle, onlara her zaman destek olmuştur.
Diğer taraftan sanatın yerini ve önemini temelden kavramış olan Atatürk, birçok konuşma ve söylevlerinde, Türk Sanat Musikisi üstünlüğü içeren düşüncesini her yerde dile getirmiştir. Hatta bilim adamlarıyla yaptığı toplantılarda, sanatçıların da bulunmasına özen göstermiş ve de bu konuda kalıcı önerilerde bulunmuştur.


Ulu Önder Atatürk’ün Türk Müziği’ne değer verdiğine dair birçok toplantıları ve anıları vardır. O’nun 1937 yıllarında Türk Müziği’ne vermiş olduğu bir anısını hep birlikte görelim:
“Bir gün Bestekâr Tanburi Selahattin Pınar, Ses Sanatçısı Müzeyyen Senar’ın evine giderek, Atatürk’ün davetlisi olarak Bursa’ya onun yanına gideceklerini bildirir. Bu güzel davet üzerine beraberce Bursa Çelik Palas Oteli’ne giderler. Çelik Palas Oteli’nde, Müzeyyen Senar saz grubunun yanında olmak istese de Atatürk’ün U şeklindeki masasında bulunan Celal Bayar’ın yayına oturtulur. Kısa bir sohbetin ardından, önce Hicaz makamındaki şarkılara geçilir ve Müzeyyen Senar şarkıları icra etmeye başlar. Daha sonra Selahattin Pınar, bir Hicazkâr taksim yapar. Müzeyyen Senar’da bunu takiben Lavtacı Ovrik’in aşağıdaki Hicazkâr makamındaki şarkısını okur.

MESTİM BU GECE SEN DE BANA MEST OLARAK GEL
PEYMANE-I ŞEVKİM GİBİ SEVDA OLARAK GEL
BİLSEN NE KADAR DÖKTÜ FİRAKINLA GÖZÜM YAŞ
EY ŞUH, ŞU SOLAN RAYİMİ GÖR DE SOLARAK GEL.

Bu şarkı bitince, hem sözleri hem de nağmeleri Atatürk’ün çok ilgisini çeker. İşaret ederek bir daha söylemesini ister. Bu istek üzerine Müzeyyen Senar bir daha okur. O sırada Atatürk dalıp gitmiş ve bu şarkıyı çok çok sevmiştir. Şarkı bitince, tekrar işaret ederek bir kez daha söylemesini buyurur. Müzeyyen Senar üçüncü defa okumaya başlayınca, Atatürk yüksek sesle ona refakat etmeye başlar.”
İşte, atmış olduğu her adımda Türkiye için yeni dönemler başlatan, bilgi ve sanatta çağdaş medeniyet düzeyine erişme ilkesini gerçekleştiren ve tüm bunların yanı sıra, Türk Sanat Musikisine de derinden ilgi gösteren Ulu Önder Atatürk’ü rahmet anıyor ve O’nun bir başka görüş ve düşüncesinde yeniden buluşalım diyorum.
Hoşça kalın.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.